Tussen de dieren en de omringende natuur is de veertigjarige Clara volkomen in haar element, maar op het erf van haar huis aan de rand van het Costaricaanse regenwoud beperken paarse linten haar bewegingsruimte. Behept met een bochel en een ontwikkelingsstoornis leeft ze nog altijd onder het beschermende regime van haar toegewijde moeder Fresia, die in haar aandoeningen een teken van Gods voorzienigheid ziet en haar genezende gaven toekent. Door de dorpelingen wordt ze daardoor gezien als een heler, een gave waarmee ze haar gezin onderhoudt. Het leven van de kinderlijke Clara begint te veranderen wanneer ze tijd doorbrengt met Santiago, het vriendje van haar tienernichtje Maria. Hij is een aardige man die graag met Clara in de natuur wandelt en haar op een vriendelijke manier helpt het leven te begrijpen. Als Clara lippenstift uitprobeert, leert hij haar hoe ze haar lippen moet tuiten om ze met een tissue te deppen. Als menstruatiebloed langs haar been loopt, geeft hij haar een doekje en wendt hij zijn ogen af. Het is bijna alsof Clara verrast wordt door een late puberteit en ze voor het eerst seksuele opwinding begint te voelen. Zowel op fysiek als mystiek vlak lijkt Clara haar grenzen te verleggen en in de zoektocht naar haar ware zelf onttrekt Clara zich steeds meer van haar rol als heilige.
 

Watch on Apple TV Ontdek het op Google Play

Quotes

★★★★ “Als er een museum was voor cinema-portretten van vrouwen dan zou de hoofdpersoon uit Clara Sola daar zeker in te zien zijn. Haar gezichtsuitdrukkingen kennen extase en pijn, maar samen met haar bijziende ogen speuren we ook naar de talloze details in de natuur om haar heen die het leven wonderbaarlijk maken. (…) Het maakt Clara Sola tactiel en zintuigelijk. Een portret om je hand naar uit te strekken.” NRC
★★★★ “Dit is zo’n nauwkeurig gespeeld en geregisseerd verhaal dat je onmiddellijk deelgenoot wil maken van de belevingswereld van een ogenschijnlijk zonderling personage.” “De 34-jarige Zweeds-Costa Ricaanse regisseur en scenarist Nathalie Álvarez Mesén (…) heeft een mooi oog voor de haast verlichting brengende schoonheid van kleine, eenvoudige momenten. Via de blik van Clara laat ze haar film voortdurend een beetje zweven, als subtiele vertegenwoordiger van het Latijns-Amerikaans magisch realisme.” De Volkskrant
★★★★ “Clara Sola wordt er een heel zintuiglijke film door, ook door de manier waarop aanrakingen haar raken. Actrice Wendy Chinchilla Araya is daarbij lang het verstilde middelpunt van dit sensuele drama.”De Telegraaf
★★★★ “Deze zowel aardse als magisch-realistische vertelling is het indrukwekkende speelfilmdebuut van de Costa Ricaans-Zweedse Nathalie Álvarez Mesén.” VPRO Gids
“Een zinnenprikkelende film over het belang van zelfbeschikking.” Het Parool
“Een van de meest ontroerende speelfilmdebuten van het jaar.” Filmkrant
“Een tamelijk verpletterende film over repressie en bevrijding.” “Regisseur Mesén houdt consequent een sfeer van dromerigheid vermengd met gevaar vast in de visuele vormgeving.” De Groene Amsterdammer

Festivals

Festival de Cannes 2021 – Selectie Quinzaine des Réalisateurs; nominatie Caméra d’Or
Gent International Film Festival – winnaar George Delerue Prijs; nominatie Grand Prix
IFFR 2022 – selectie Harbour

Credits

Release: 11 augustus 2022
 
Regie: Nathalie Álvarez Mesén
Met: Wendy Chinchilla Araya
SE/CR/BE – 2021 – 106 min.
 
Cinematografie: Sophie Winqvist
Montage: Marie-Hélène Dozo, Natalia Solórzano
Originele taal: Spaans
Kijkwijzer:

Stills