Huisgenoten Sofia en Louise zijn nieuw op de werkvloer in een geboortekliniek in Toulouse. Beiden zijn pas afgestudeerde verloskundigen, klaar om na vijf jaar opleiding hun vaardigheden in de praktijk te brengen. Hun start verloopt echter verre van soepel. Ze worden direct in het team geplaatst, waar nauwelijks tijd is voor begeleiding.De telefoon staat roodgloeiend, monitoren piepen en continue wordt er gezocht naar een vrije verloskamer om aanstaande ouders te helpen met de bevalling. De teamleider, geconfronteerd met personeelstekorten en een beperkt budget, doet haar best om alles draaiende te houden. Sofia en Louise moeten snel leren omgaan met hoge werkdruk op de kraamafdeling, maar ook met de dagelijkse realiteit van nieuw leven, moederschap en soms de dood.
 
Regisseur Léa Fehner (LES OGRES) brengt op subtiele wijze de kijker dichter bij de dagelijkse realiteit van het ziekenhuispersoneel. Ze betrok echte verloskundigen bij het maakproces van de film, filmde daadwerkelijke bevallingen en liet jonge acteurs van de toneelschool meelopen op de kraamafdelingen. Met minimale opsmuk en een dynamische cameravoering geeft ze een authentiek beeld van het werk in de kliniek en de betekenis ervan voor vrouwen die moeder worden. SAGES-FEMMES ging in première tijdens de afgelopen editie van het filmfestival van Berlijn in de Panoramasectie, waar het de Prijs van de Oecumenische Jury won. Ook ontving het de derde prijs in de Panorama Publiekscategorie.
 

 
Watch on Apple TV
Ontdek het op Google Play
 

Quotes

★★★★★ “SAGES-FEMMES zou op z’n minst in het Franse parlement vertoond moeten worden. Liefst in alle Europese landen waar de kwaliteit van de gezondheidszorg in het geding is.” “SAGES-FEMMES is een film die een maatschappelijk pijnpunt blootlegt, want het is duidelijk dat het zo niet langer kan. Tegelijk spreekt er een grote liefde voor het vak van vroedvrouwen uit.” Trouw
★★★★ “Doorleefde hoofdrollen zijn het, waarbij vooral het gelaagde, intense spel van debutant Khadija Kouyaté indruk maakt.” “De focus op de praktijk van de kraamafdeling geeft ook een uitgesproken fysieke kwaliteit aan de film, die constant met de personages mee rent en zich graag laat aansteken door de spanning, de euforie en ook het verdriet van de vele dagelijkse bevallingen. Vaak zijn het echte bevallingen die je ziet, of anders wel reconstructies die Lehner achteraf opnam met de ouders en haar acteurs. Een bijzondere, moedige aanpak, die het uit het leven gegrepen SAGES-FEMMES des te authentieker maakt.” De Volkskrant
★★★★ “De film toont op een heftige en schokkende manier de werkomstandigheden van verloskundigen. SAGES-FEMMES is daarmee een protest op zichzelf.” “De hele cast levert geweldig acteerwerk. Ze spelen goed op elkaar in en brengen de frustraties van de verloskundigen goed over. Door te kiezen voor een veelzijdige cast met verschillende leeftijden voelt het team als een echte familie waar de kijker snel gehecht aan raakt. Samen met het goede acteerwerk versterkt dat de boodschap die de film wil overbrengen.” “SAGES-FEMMES brengt allerlei situaties rondom zwangerschap in beeld en laat zien hoe zwaar het is om verloskundige te zijn in Frankrijk. De goede balans tussen de negatieve en mooie kanten leidt tot een emotioneel en krachtig pamflet.” FilmTotaal
★★★★ “Fijne cast in een indringend sociaal realistisch verhaal dat het belang voor goede zorg voor aanstaande moeders en nieuw leven uitdraagt.” VPRO Gids
“Dit rauwrealistische portret van een afdeling verloskunde in een Frans ziekenhuis toont hoe trauma en vertedering samengaan rond geboortes – en hoe de verzakelijking van de zorg de verloskunde heeft uitgekleed.” “Eigenlijk vreemd dat er niet veel meer films over het begin van het leven worden gemaakt, want als SAGES-FEMMES iets duidelijk maakt dan is het wel hoeveel drama, urgentie en vertedering zich samenballen om dat ene moment.” “Het is hollen of stilstaan, in deze zeldzaam intieme ziekenhuisfilm vol hartverscheurende momenten, waarbij euforie en tragedie constant stuivertje wisselen.” Het Parool
“Het slot van de film laat weinig te raden over: nog meer bezuinigen op deze zorg kan niet. Het haalt de sjeu uit het vak van deze zeer gemotiveerde zorgverleners en dat is het contact met de patiënt. Lees het als een universele boodschap: dat mag in geen enkele vorm van zorg het nieuwe normaal worden. Sterke film.” Medisch Contact

Prijzen

Berlinale 2023 – Winnaar Prijs van de Oecunomische Jury; derde plaats Publieksprijs (Panorama)

Credits

Release: 05 oktober 2023
 
Regie: Léa Fehner
F — 2023 — 100 min.
Met: Khadija Kouyaté, Héloïse Janjaud, Myriem Akheddiou
 
Cinematografie: Jacques Girault, Samuel Lahu
Montage: Julien Chigot
Originele taal: Frans
 
Kijkwijzer: